Τετάρτη 7 Μαΐου 2014

Δεν θά ‘πρεπε η ορθοφωνία να είναι υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες;;;



http://www.politeianet.gr/components/com_virtuemart/shop_image/product/f3868cc8-3a39-42cf-820e-306c2f04d5c8.jpg  Η σωστή εκφορά του προφορικού λόγου (ορθοφωνία) είναι μείζον θέμα της ζωής του ανθρώπου, από τη βρεφική έως τη γεροντική του ηλικία. 
"Μια βασική προϋπόθεση για την κοινωνική συμβίωση οποιασδήποτε ανθρώπινης ομάδας είναι η δυνατότητα επικοινωνίας ανάμεσα στα μέλη της. Όσο ανετότερα επικοινωνούν τόσο συνεκτικότερη είναι η κοινωνία τους". (Παπακωνσταντίνου Δ. Νίκος, Αγωγή του λόγου-Ορθοφωνία, Εκδόσεις Κράτση, Αθήνα 2005). 
    Σίγουρα όλοι δεν θα γίνουν δάσκαλοι, συγγραφείς, δημοσιογράφοι, ερευνητές. Μπορεί μερικοί άνθρωποι να μην σπουδάσουν καν σε κάποιο από τα ανώτερα ή ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα ημεδαπής κι αλλοδαπής. Όμως ΟΛΟΙ θα μιλούν. Και πρέπει να γίνονται κατανοητοί από τους ακροατές-συνομιλητές τους.
    Ιδιαιτέρως κάποια επαγγέλματα-λειτουργήματα το έχουν ιερά… υποχρέωση. Σκέψου  σε ένα θέατρο να μην καταλαβαίνεις τι λέει ο ηθοποιός, σε μια τάξη ή αμφιθέατρο  τι λέει ο δάσκαλος-καθηγητής, σε μια προεκλογική συγκέντρωση ποιο είναι το πρόγραμμα του πολιτευτή (σύνηθες φαινόμενο...). Κι όμως δεν καταλαβαίνεις! Είναι γεγονός! Όλοι έχουμε γίνει μάρτυρες αυτών...
    Γι' αυτό το λόγο δε θά 'πρέπε ο καθένας μας να έχει πάρει έστω κάποια μαθήματα σωστής εκφοράς του προφορικού λόγου στη ζωή του, πέρα από την τυπική ανάγνωση που διδάσκεται στα σχολεία; Γιατί, εδώ που τα λέμε, και το μάθημα της ανάγνωσης -ναι! πρόκειται για μάθημα!-  έχει καταντήσει μια στερεότυπη, βαρετή, αναγκαστική, υπόθεση ρουτίνας...έτσι επειδή το προβλέπει το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Και πώς να μην καταντήσει όταν εμείς οι δάσκαλοι-καθηγητές διαβάζουμε λάθος; Και τι εννοώ λάθος: παρατονισμούς, λάθη ύφους, φυσική βραχνάδα, εσφαλμένη προφορά γραμμάτων, φαρυγγική εκφορά του λόγου κλπ κλπ. Αν και στο σπίτι συνεχίζονται απ' τους γονείς τα ίδια "λάθη", τότε από πού θα ακούσουν τα παιδιά το σωστό τρόπο ομιλίας; Ό, τι ακούνε μιμούνται. Ιδιαιτέρως το λάθος!!
   Μην απογοητευόμαστε! Όλα διορθώνονται με σωστές ασκήσεις λόγου. Ιδιαιτέρως ωφελούν οι γλωσσοδέτες που σχεδόν πετάχτηκαν απ' τα σχολικά εγχειρίδια ως δήθεν εκφραστές μια άλλης, ξεπερασμένης εποχής. Επίσης και η οργανωμένη ορθοφωνία βοηθά, για όποιον μπορεί, διότι είναι ολίγον ακριβό...σπορ. Ή η απλή ενημέρωση για το θέμα.
   Ωστόσο προκειμένου να φτάνουμε σε μεγάλη ηλικία για να συνειδητοποιούμε αυτό το γεγονός, καλό θα ήταν το αρμόδιο Υπουργείο να έθετε ως υποχρεωτικό το μάθημα της ορθοφωνίας στα σχολεία και πανεπιστήμια της χώρας μπας και δούμε άσπρη μέρα. 
    Γιατί καλύτερα να προλαβαίνουμε παρά να θεραπεύουμε. 
    Για να μη γίνουμε Βαβέλ...αν, δηλαδή, δεν έχουμε  ήδη γίνει...

 
     

5 σχόλια:

  1. Αδιάκοπη είναι στο μυαλό μου ο προβληματισμός αυτός. Τόσα και άλλα τόσα επιχειρήματα, τόσα και άλλα τόσα ναι, και μπράβο και χειροκροτήματα.
    Βρίσκω και το Σεμινάριο Λημναίου πολύ ενδιαφέρον και υπογραμμίζω μάλιστα την εναλλακτική πρότασή τους να παρακολουθήσει κάποιος μόνο το συγκεκριμένο μάθημα που τον ενδιαφέρει (εν προκειμένω την ορθοφωνία)..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επειδή παρακολούθησα τον προηγούμενο κύκλο μπορώ να πω ότι ακούστηκαν εξαιρετικά πράγματα! Με χαρά διαπίστωσα ότι οι περισσότεροι ακροατές ήταν μη ηθοποιοι πολλοί εκ των οποίων εκπαιδευτικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αν και υπάρχει μια διάσταση μεταξύ ορθοφωνίας και φωνητικής, είναι ωστόσο αναμφισβήτητο ότι με σωστή φωνητική εκφρορά κουραζόμαστε λιγότερο στην τάξη κι έχουμε περισσότερες αντοχές στο να τονίσουμε και να πούμε παραστατικά ορισμένα πράγματα στο μάθημα. Και δε χρειάζεται συνέχεια να φωνάζουμε: πολλές φορές με ήσυχη αλλά αποφασιστική φωνή επιβάλλεται κανείς καλύτερα από τις άσκοπες φωνασκίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η αλήθεια είναι ότι θα ήθελα να μάθω περισσότερα πράγματα περι ορθοφωνίας γιατί μέχρι στιγμής διατηρώ αμφιβολίες και ενστάσεις. "Και τι εννοώ λάθος: παρατονισμούς, λάθη ύφους, φυσική βραχνάδα, εσφαλμένη προφορά γραμμάτων, φαρυγγική εκφορά του λόγου κλπ κλπ. Αν και στο σπίτι συνεχίζονται απ' τους γονείς τα ίδια "λάθη", τότε από πού θα ακούσουν τα παιδιά το σωστό τρόπο ομιλίας; Ό, τι ακούνε μιμούνται. Ιδιαιτέρως το λάθος!!" Ποιος οριζει το "σωστό " και το ¨λάθος" ; Η ορθοφωνία ποιανού αιώνα είναι εφεύρημα και σε ποιους απευθύνεται; Η γλώσσα αλλάζει αργά και σταθερά κατά την πάροδο των χρόνων παρά την προσπάθεια των ομιλητών να επιφέρουν αλλαγές ή να διατηρήσουν καποια στοιχεία προφορας (πχ η αλλαγή ορθογραφίας της λέξης "συγγνωμη" σε "συγνωμη" έγκεται στην αλλαγή προφοράς της). Ωστοσο, θα ήθελα να παρακολουθήσω μαθήματα ορθοφωνίας κάποια στιγμή για να δω περι τινος προκειται και κατα ποσο είναι τεχνητή προφορα...πολυ ενδιαφερον ακουγεται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για τις λεπτομέρειες σχετικά με την προέλευση της ορθοφωνίας παραπέμπω σε ένα σχετικό βιβλίο. Υπάρχουν και άλλα αξιόλογα! Δεν είμαι ειδήμων επί του θέματος! Ωστόσο, άλλο ορθο-φωνία και άλλο ορθο-γραφία σε ένα βαθμό! Δεν μπορούμε να προφέρουμε "συγγραφέας" με "γκρρρ", όπως το γρίλισμα του σκύλου ούτε "άγγελος", με "γγ" όπως "γκουπ"! Άλλωστε υπάρχει κι ένα άγμα πριν το "γγ" στην τελευταία λέξη! Αυτά νομίζω είναι θέματα ορθοφωνίας και άλλα πολλά!

      Διαγραφή