Πόσες
φορές δεν έχουμε έρθει αντιμέτωποι με
καταστάσεις-αδιέξοδα που αφορούν σε
δυσκολίες κατανόησης γεωμετρικών
εννοιών και αντίληψης του
χώρου από μέρους κάποιων -για να μην
πω πολλών- μαθητών μας. Κι εμείς άλλωστε
ως μαθητές βρεθήκαμε σε τέτοια "τέλματα".
Μάλιστα η αίσθηση ότι κάποιοι
συμμαθητές μου “τα πιάνουν γρήγορα”
και προχωρούν σε γνωστικό επίπεδο ενώ
εγώ μένω πίσω είναι επώδυνη και χαράζεται
ως εμπειρία βαθιά μέσα στην ψυχή του
παιδιού.
Τι
καλύτερο, λοιπόν, από το να δραματοποιήσουμε
τη θεωρία της Γεωμετρίας και να βάλουμε
τα παιδιά βοηθούς και συνδιαμορφωτές
της γνώσης. Ας πούμε, για παράδειγμα,
ότι αντιμετωπίζουμε μια δυσκολία
κατανόησης των επίπεδων γεωμετρικών
σχημάτων: τετράγωνο-ορθογώνιο-πλάγιο
παραλληλόγραμμο και των διαφορών τους.
Ας
διαλέξουμε σε μια πρώτη φάση τέσσερα(4)
παιδιά και ας τα βάλουμε να σταθούν
μπροστά από τον πίνακα με μέτωπο τους
συμμαθητές τους. Είναι σημαντικό να
είναι τέσσερις οι μαθητές (εφόσον μιλάμε
για τετράπλευρα) και όσο γίνεται ισοϋψείς
Ακόμα καλύτερα μπορούμε να κατεβούμε
στον προαύλιο χώρο του ή σε κάποιον
άλλον διαθέσιμο χώρο. Τοποθετούμε τα
παιδιά σε ίσες αποστάσεις μεταξύ τους
και σε σχήμα τετραγώνου, όπως φαίνεται
στο παρακάτω σχήμα. Ξεκινώντας από το
τετράγωνο μπορούμε εύκολα να μεταβούμε
στο ορθογώνιο παραλληλόγραμμο και
κατόπιν στο πλάγιο με μικρές αλλαγές
των θέσεων.
Με
αυτόν το θεατρικό και κινησιολογικό
τρόπο μπορούμε πολλά να διδάξουμε σε
όλα τα παιδιά της τάξης μας:
- τι σημαίνει τετράπλευρο
- ποιες είναι οι διαφορές τετραγώνου και ορθογωνίου
- γιατί είναι η διαγώνιος μεγαλύτερη από την πλευρά τετραγώνου και άλλων σχημάτων. Αυτό γίνεται κατανοητό ακόμα καλύτερα αν βάλουμε το παιδί Α' να κάνει βηματάκια προς το παιδί Β', μετά το παιδί Γ' προς το παιδί Β' και κατόπιν αν ρωτήσουμε το παιδί Δ' και την υπόλοιπη τάξη ποιο παιδί έκανε τα περισσότερα βηματάκια.
- τι σημαίνει οικονομία κινήσεων
Συνοψίζοντας,
με λίγη καλή θέληση, πολλή φαντασία,
αλλά κυρίως παιδική διάθεση μπορούμε
πολλά να πετύχουμε. Έτσι είναι δυνατόν
να ενεργοποιήσουμε και άλλους τύπους
νοημοσύνης που φέρουν οι μαθητές μας
μέσα τους και να αποφύγουμε τη
μονολιθικότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου