Αυτό το ερώτημα με απασχολεί ιδιαιτέρως τα τελευταία χρόνια καθώς όσο περνά ο καιρός διαπιστώνω στην πράξη ότι ο τρόπος μάθησης διαφέρει από παιδί σε παιδί.
Ένα παιδί εύκολα "αρπάζει" αυτό που παραδίδεις.
Άλλο με λιγότερη ευκολία.
Κάποιο ελάχιστα...
Όταν μάλιστα η διδασκαλία είναι μονόδρομη και μονολιθική αυτό εντείνεται. Άλλωστε οι τύποι νοημοσύνης, σύμφωνα με τον H. Gardner (Frames of Mind, N. York: Basic Books, 1983), είναι οκτώ και μάλλον σε κάποιον ανήκουμε όλοι, μικροί-μεγάλοι:
1. Γλωσσική νοημοσύνη
(Αφηγήσεις, Μονολογικές παρουσιάσεις, Απαγγελίες, Έμμετρες αποδόσεις, Γλωσσοδέτες, Ανάγνωση, Συζήτηση, Διαλεκτικές αντιπαραθέσεις, Ημερολογιακές καταγραφές, Γραπτές εργασίες, Περιλήψεις)
2. Λογικομαθηματική νοημοσύνη
(Κατηγοριοποιήσεις, Ιεραρχήσεις, Διερευνήσεις, Αναλύσεις, Συλλογισμοί, Υποθέσεις, Ερμηνείες, Αξιολογήσεις, Συμπερασμοί, Γενικεύσεις, Ποσοτικοποιήσεις, Μαθηματικοί υπολογισμοί: αξίας, μεγέθους, βάρους, απόστασης, χρόνου)
3. Ενδοπροσωπική νοημοσύνη
(Έκφραση συναισθημάτων, Αναπολήσεις, Αναστοχασμοί, Προσωπικές επιλογές, Προσωπικές νοηματοδοτήσεις, Προσωπικοί προγραμματισμοί, Ατομικές εργασίες, Αυτοαξιολόγηση, Αυτορυθμιζόμενη μάθηση)
4. Διαπροσωπική νοημοσύνη
(Συλλογικές διαδικασίες, Ομαδικές εργασίες, Αλληλοδιδασκαλία, Διαπροσωπικές διαμεσολαβήσεις, Διαχείριση κρίσεων)
5. Χωρική νοημοσύνη
(Γραφικές αναπαραστάσεις, Μοντελοποιήσεις, Εικαστικές αποδόσεις, Εποπτικές αποδόσεις)
6. Νατουραλιστική νοημοσύνη
(Παρατήρηση, Αξιοποίηση χαρακτηριστικών περιβάλλοντος, Κατηγοριοποιήσεις)
7. Κιναισθητική νοημοσύνη
(Δραματοποιήσεις, Κατασκευές)
8. Μουσική νοημοσύνη
(Ρυθμικές εκφράσεις, Μουσικές αποδόσεις: εννοιών, καταστάσεων, Μουσικές επενδύσεις)
Ίσως(;) ο τρόπος μάθησης κάθε παιδιού πρέπει να διηθείται μέσα από τον/τους τύπο/τύπους νοημοσύνης που αυτό διαθέτει. Δεν είναι όλοι καλοί σε όλα. Μπορούν όμως όλα τα παιδιά να πάρουν τις κατάλληλες ευκαιρίες ώστε να βελτιωθούν λίγο περισσότερο σε άλλους τύπους νοημοσύνης που υστερούν.
Αυτές τις ευκαιρίες μπορούν να τις δώσουν και τα επιτραπέζια παιχνίδια, ατομικά και ομαδικά. Μια γωνιά παιχνιδιού νομίζω πως μπορεί σε κάθε τάξη να υπάρξει με λίγη καλή θέληση και θυσία (κυριως οικονομική).
Δοκιμασμένα παιχνίδια (ακόμα και με παιδιά στην ειδική αγωγή)
- Scrabble με κάρτες (φωνήεντα, σύμφωνα και εντολές)
- Sudoku απλά Suspend (παιχνίδι λεπτών κινήσεων, κιναισθητικό)

- Woodworking studio
- Λαστιχο-Γεωμετρία!!!!

- Κυβοϊστορίες

Και τώρα το κλασικό ερώτημα: ΠΟΤΕ;;;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ΟΠΟΤΕΔΗΠΟΤΕ ταιριάζει στους διδακτικούς μας στόχους... Από το πρωί μέχρι το μεσημέρι ή το απογευμα (...για τα ολοήμερα)
Υ.Γ.: Αν εξαιρέσεις το Woodworking Studio που είναι ακριβό, όλα τα άλλα έχουν κόστος από 2-10 ευρώ το πολύ!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου